صفحه اصلی > سلامتی و فرهنگی و هنری و گفتگو و گوناگون : با پیشکسوتان اورژانس 115(رحمت الله توسلی)

با پیشکسوتان اورژانس 115(رحمت الله توسلی)

🍃 پایگاه خبری سریر ایران https://eitaa.com/nursech

رحمت الله توسلی ، از تکنسین های پیشکسوت اورژانس پیش بیمارستانی استان چهارمحال وبختیاری است.پایگاه خبری سریر ایران در گفتگویی با این پیشکسوت، قصد دارد تا تاریخچه تشکیل اورژانس پیش بیمارستانی استان را رصد نموده ، واطلاعات ارزشمند این عزیزان را ثبت وضبط کند.لذا از همه عزیزان مخاطب که در این رشته به افتخار بازنشستگی نائل شده ویا عزیزانی که عکس یا فیلم ومستندی در این خصوص دارند دعوت میگردد تا اطلاعات ومستندات خود را در اختیار این پایگاه خبری قرار دهند.

 

واما بعد…

رحمت الله توسلی از تکنسین های پیشکسوت اورژانس پیش بیمارستانی استان،اهل مهدیه، که دوران دبستان تا دبیرستان را در مدارس شهرکرد به پایان رسانده و در سال 1356 در آزمون ورودی اورژانس پیش بیمارستانی استان قبول شده وبه اتفاق تعداد دیگری از دوستان خود جهت آموزش راهی تهران می گردند.

او میگوید با  فراخون دعوت به همکاری از افراد علاقه مند دارای مدرک دیپلم و برگزاری آزمون ورودی، نفرات برگزیده پس از طی یک دوره فشرده آموزشی ۶ ماهه با عنوان تکنسین فوریت های پزشکی آغاز به کار می کردند.  سیستم فوریتهای پزشکی کشور در سال ۱۳۵۴ شمسی با عنوان مرکز اطلاعات اورژانس به طور رسمی راه اندازی شده بود و ما دو سال پس از تاسیس اورژانس، جهت تربیت نیرو به این سازمان دعوت شدیم.

آقای توسلی بیان می دارد به اتفاق دوستانم از جمله آقایان مجیدی، فلاح، سلیمانی،کاظمی، عبدالغنی و… جهت آموزش و تربیت تکنسین اورژانس راهی تهران شدیم و در طبقه پنجم سازمان اورژانس آن زمان ، تحت نظر مربیان خارجی آموزشهای لازم را فرا گرفتیم. خدمات پیش بیمارستانی در آن  زمان ، به‌ منظور تأمین کمک‌های پایه اولیه و حفظ حیات بیماران ،پیشگیری از آسیب‌ بیشتر به مصدومان و بهبود و تسریع در بازتوانی بیماران ایجاد گردیده بود.

ما برای آموزش مراقبت های زنان و زایمان به بیمارستان هدایت تهران واقع در قلهک، وبرای آموزش مراقبت از بیماران ترومایی وشکستگی ها ، پانسمان ها به بیمارستان خزانه قلعه مرغی و… می رفتیم.

آموزش های ما در طی مدت زمانی کمتر از یکسال به پایان رسید و جهت ادامه خدمت به شهرکرد اعزام شدیم.ابتدا ساختمان اورژانس 115 در خیابان پرستار فعلی و در طبقه دوم ساختمان تامین اجتماعی مستقر بود و سپس به چهارراه مولوی ، واقع در آزمایشگاه مرکزی و سپس به بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد منتقل شدیم.

به دلیل کمبود امکانات درمانی در استان و محدودیت بخش های بستری ، در ابتدا بیشتر کار ما انتقال و یا اعزام بیماران بیمارستان به شهرهای اصفهان و تهران و… بود و کم کم با افزایش بخش های بیمارستانی و تامین پزشکان و متخصصان در بیمارستان شهرکرد نقش ما در اعزام بیماران سطح شهر به بیمارستان پر رنگ تر شد.

رحمت الله توسلی در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده به یکی از تلخ ترین خاطرات خود طی سی سال خدمت در اورژانس پیش بیمارستانی اشاره و می گوید: یک روز حوالی 5 صبح که از ماموریت تهران برمی گشتیم حوالی شهر فرخشهر، با بی سیم به ما اطلاع دادند که مورد گاز گرفتگی داریم و اگر نزدیک شهرهستید به محل حادثه اعزام شوید. وی می گوید ما به سرعت به آدرس محل حادثه رفتیم و وقتی وارد منزل شدیم با حادثه جانگدازی روبرو شدیم .کودکی در آغوش مادر و یک پسر و دختر جوان در اتاق منزلشان ، بعلت انتشار گاز مونوکسید کربن ، جان به جان آفرین تسلیم کرده بودند و تلاش ما برای احیای آنها موثر واقع نشد و یکی از تلخ ترین خاطره هایم در این ایام بود.

این پیشکسوت اورژانس نجات جان مصدومان حادثه واژگونی یک دستگاه پیکان در جاده اتوبان تهران – قم را شرح می دهد و از آن نیز به عنوان یکی از خاطرات خوب خود اشاره می کند.

توسلی در گفتگو با سریر ایران می گوید هر لحظه و هر ساعت حضور در اورژانس پیش بیمارستانی خاطره است چه رسد به آن که سی سال در این رشته فعالیت کرده باشی.از تولد نوزادان در آمبولانس و خانه ها و شادی مادران و خانواده آنان گرفته تا حوادث مختلفی که کام بیماران و خانواده های آنان را تلخ می کرد و در همه این حوادث تلخ و شیرین ما و همکارانمان بدون کوچک ترین چشمداشتی ، در سرما وگرماو…خدمت میکردیم.

آقای توسلی در خصوص همراهی خانواده با این شغل سخت ، می گوید همسرم و فرزندانم همیشه در کنار من و مشوق من بودند و از اینکه فرد نافعی برای شهر و مردمم بودم خدا را سپاسگزارم.

پایگاه خبری سریر ایران

https://eitaa.com/nursech

سریر ایران

پست های مرتبط

پیشگیری از آلزایمر

به گزارش بهداشت نیوز، هیچ راه قطعی و تضمینی برای پیشگیری از…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

بیوگرافی سامی یوسف

بیوگرافی سامی یوسف   سامی یوسف سامی یوسف با نام اصلی سیامک رادمنش…

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟ شما به عنوان فردی که…

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید