رنگ مو هم یک محصول شیمیایی است و مستقیما با سلامتی در ارتباط است، هم در سطح جهان کمپانی های بسیار زیادی آن را تولید می کنند، و هم اینکه برای هر خانمی نوع و رنگ خاصی از آن مناسب است؛ بنابراین مطمئنا باید برای پیدا کردن و خرید بهترین رنگ موی بازار، ابتدا راجع به این کالا اطلاعاتی به دست بیاورید.

در این مقاله از کوییک ریویو، مثل همیشه در سریع ترین زمان، شما ابتدا کمی اطلاعات عمومی کسب می کنید، سپس با مهم ترین نکات در مورد انتخاب رنگ موی مناسب و روش استفاده از آن آشنا می شوید، و در نهایت بهترین برند های رنگ مو (که در بازار ایران موجود هم هستند) را خواهید شناخت.

با ما همراه باشید.

رنگ مو چیست؟

در پوست انسان دستگاه بسیار کوچک و خارق العاده ای به نام فولیکول وجود دارد که به تولید مو می پردازد. هنگامی که فولیکول شروع به رویاندن تار مو می کند، از طریق رنگ دانه هایی به نام ملانین به آن رنگ می بخشد.

هر چقدر تعداد رنگ دانه های مو بیشتر باشد، رنگ مو تیره تر می شود و هر چه کمتر باشد رنگ مو روشن تر خواهد شد. به مرور زمان و با افزایش سن، فولیکول ها توانایی تولید ملانین را از دست می دهند و به این ترتیب موی ما سفید می شود.

مبارزه با سفید شدن مو ها به کمک رنگ دانه های گیاهی، از 300 سال پیش از میلاد و در مصر باستان شروع شد و سپس در تمدن های باستانی دیگر همچون ایران، روم، چین و یونان به اوج خود رسید، تا اینکه دانشمندی فرانسوی به نام یوجین شولر در سال 1907 موفق شد اولین رنگ موی شیمیایی جهان را در لابراتوارش تولید کند.

شولر دو سال بعد در سال 1909 کمپانی لورئال (L’Oréal) را بنیان نهاد که هم اکنون بزرگ ترین تولید کننده ی لوازم آرایشی در جهان و صاحب چندین برند معتبر از جمله لورئال و گارنیه (Garnier) است.

چگونگی رنگ شدن مو

فرایند رنگ شدن مو در اصل واکنشی شیمیایی است که طی آن رنگ دانه های مصنوعی (Pigment) در حضور حلّال هایی همچون پراُکسید هیدروژن، وارد تار های مو شده و آنها را رنگی می کنند.

برای اجرای این فرایند شیمیایی، دو جزء اصلی وجود دارند که یکی خود رنگ مو و دیگری مایعی به نام اکسیدان است.

اکسیدان چیست؟

اکسیدان (Oxidant) مایعی با ترکیبات شیمیایی پیچیده است که در فرایند رنگ شدن مو نقش کاتالیزور واکنش را ایفا می کند، یعنی شرایط ورود رنگ دانه های جدید به مو را فراهم می کند.

موی انسان دارای چندین لایه است که آخرین لایه ی آن کوتیکول نام دارد. در پروسه ی رنگ شدن مو ها، اکسیدان با باز کردن حفره های موجود بر روی کوتیکول، موجب نفوذ رنگ دانه ها به داخل تار مو می شود. رنگ دانه ها نیز با قرار گرفتن در میان مولکول های مو، آن را رنگی می کنند.

نسبت ترکیب اکسیدان و رنگ مو معمولا یک به یک است، یعنی مثلا به ازای 100 گرم رنگ مو باید 100 گرم هم اکسیدان استفاده کنید. اما با توجه به سلیقه تان می توانید برای تیره یا روشن شدن رنگ مو این نسبت را کم یا زیاد کنید. به خاطر داشته باشید که هر چقدر درصد اکسیدان را بیشتر کنید رنگ مو روشن تر می شود و هر چقدر آن را کمتر کنید رنگ مو به تیرگی گرایش پیدا می کند.

انواع اکسیدان

اکسیدان های موجود در بازار بر اساس درصد مواد اکسید کننده ای که در خود دارند، به 4 دسته تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد خاصی دارند :

اکسیدان شماره 0.5 یا همان ولوم 10 :

اکسیدان شماره نیم دارای 3 درصد حلال است و در واقع ضعیف ترین اکسیدان محسوب می شود. این اکسیدان بیشتر در کنار رنگ های مشکی و قهوه ای تیره به کار برده می شود و موجب ثبات و تیرگی رنگ مو می شود. این اکسیدان در بعضی تکنیک های آرایشی همچون مش و هایلایت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اکسیدان شماره 1 یا همان ولوم 20 :

اکسیدان شماره یک دارای 6 درصد حلال است و برای وارد کردن رنگ دانه ها به تار مو قدرت مناسبی دارد. این اکسیدان برای پوشش تار های سفید مو بسیار پر کاربرد بوده و در دکلره های ضعیف و همچنین تکنیک های دکوپاژ، آمبره و سامبره مورد استفاده قرار می گیرد.

اکسیدان شماره 2 یا همان ولوم 30 :

اکسیدان شماره دو دارای 9 درصد حلال است و قابلیت روشن کنندگی نسبتا بالایی دارد، به همین دلیل هم در دکلره کردن مو ها بسیار پر کاربرد است. از این اکسیدان بیشتر در کنار رنگ های روشن همچون بلوند استفاده می شود.

اکسیدان شماره 3 یا همان ولوم 40 :

اکسیدان شماره سه دارای 12 درصد حلال است و قوی ترین اکسیدانی است که تولید می شود. این اکسیدان قدرت روشن کنندگی بسیار بالایی دارد و بیشتر در کنار رنگ های فانتزی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به درصد بالای حلّال موجود در این اکسیدان، توصیه می شود به جز در موارد خاص از مصرف آن خودداری کنید و حتی الامکان استفاده از آن را به آرایشگران حرفه ای بسپارید.

راهنمای خرید رنگ مو

پیش از آنکه برای خرید رنگ مو اقدام کنید، لازم است تا با مفاهیمی همچون پایه ی رنگ مو، تُن رنگ مو، روش شماره گذاری رنگ مو و دلیل دکُلُره کردن مو آشنا باشید؛ با دانستن این چیز ها می توانید تشخیص بدهید که در این لحظه بهترین انتخاب برای شما کدام است.

پایه ی رنگ مو (Hair Color Level)

کمپانی های تولید کننده ی رنگ مو، محصولاتشان را مطابق استاندارد جهانی، معمولا در 10 پایه ی رنگی تولید می کنند و با آنها تیره ترین رنگ تا روشن ترین رنگ را از یک تا ده شماره گذاری می کنند. این پایه ها عبارت اند از :

  1. مشکی خیلی تیره
  2. مشکی طبیعی
  3. قهوه‌ای خیلی تیره
  4. قهوه‌ ای تیره
  5. قهوه‌ ای متوسط
  6. بلوند تیره
  7. بلوند متوسط
  8. بلوند طبیعی
  9. بلوند روشن
  10. بلوند خیلی روشن یا پلاتینه

تُن رنگ مو (Hair Color Tone)

هر کدام از این پایه های رنگی 10 گانه می تواند به طیف گسترده ای از رنگ ها تقسیم شود که به آن تُنالیته (Tone) و یا سایه (Shade) می گویند. در واقع هر یک از این پایه های رنگی را می توان به طور جداگانه با رنگ های دیگری ترکیب کرد و مثل این می ماند که به یک پایه ی رنگی ثابت، نور های رنگی مختلفی بتابانیم.

کمپانی های تولید کننده ی رنگ مو با تغییر غلظت رنگ های مادر (قرمز، آبی و سبز)، این تُنالیته های مختلف را در هر پایه ی رنگی به وجود می آورند تا رنگ مو های بسیار متنوعی برای مصرف کنندگان در دسترس باشد.

تن رنگ مو

تُن رنگ مو یا با عدد و یا با حروف انگلیسی بر روی جعبه درج می شود که در ادامه روش تشخیص آن را یاد می گیرید :

تُن های رنگ مو بر اساس عدد

  1. خاکستری یا همان دودی
  2. بنفش یا شرابی
  3. طلایی
  4. مسی
  5. ماهاگونی یا همان مسی بنفش
  6. قرمز
  7. بلوطی
  8. خاکستری مرواریدی
  9. خاکستری روشن

تُن های رنگ مو بر اساس حروف

N : طبیعی

A : خاکستری

C : دودی

G : طلایی

M : زیتونی

B : بژ

R : قرمز یا بلوطی

RF : قرمز آتشین

V : بنفش یا شرابی

W : گرم برزیلی یا موکا

K : مسی

BL : بلوند روشن

RL : قرمز روشن

RE : ماهاگونی یا مسی بنفش

NF : فوق طبیعی

RFE : قرمز آتشین خالص یا قرمز مسی

S : ماسه ای

PL : روشن با تُن آفتابی

PS : روشن با تُن ماسه ای

PG : روشن با تُن طلایی

PB : روشن رو به بژ

راهنمای تشخیص شماره رنگ مو

همان طور که دیدید، پایه های رنگ مو همیشه با عدد های 1 تا 10 (در بعضی کمپانی ها 1 تا 12) نمایش داده می شوند، اما تُن رنگ مو ممکن است یا با عدد و یا با حروف بر روی جعبه درج شود.

اگر تُن رنگ مو نیز عددی بود، به خاطر داشته باشید که شماره ی پایه همیشه در سمت چپ خط فاصله قرار می گیرد و شماره ی تُن در سمت راست آن. یعنی مثلا اگر روی جعبه ی رنگ مو 2-10 نوشته شده بود، به این معنی است که آن رنگ مو از پایه ی بلوند پلاتینه (10) است که سایه ای به رنگ شرابی (2) دارد.

اگر تُن رنگ مو به شکل حروف درج شده بود، شماره ی پایه همیشه بعد از حرف انگلیسی قرار می گیرد. مثلا اگر روی جعبه ی رنگ مو A10 را مشاهده کردید، به این معنی است که آن رنگ مو از پایه ی بلوند پلاتینه (10) است که سایه ای خاکستری (A) دارد.

هر چند که هر کمپانی تولید کننده روش خاص خودش را برای شماره گذاری محصولاتش دارد (مثلا بعضی شرکت ها تُن رنگ مو را به صورت اعداد دو رقمی شماره بندی می کنند) و این ممکن است گیج کننده به نظر برسد، اما لازم نیست نگران باشید. پس از چند بار خرید و استفاده از رنگ مو های مختلف، تشخیص شماره رنگ مو برایتان مثل آب خوردن می شود😉

دکلره چیست؟

اگر رنگ کنونی مو های شما تیره است و قصد دارید رنگ روشنی به آنها بزنید، ابتدا باید مو را دکلره (Bleach) کنید، در غیر این صورت رنگ روشن نمی تواند بر رنگ تیره غلبه کند.

در دکلره کردن مو، ملانین های موجود در تار مو توسط ترکیبات شیمیایی از بین برده می شوند و بدین ترتیب مو به رنگ روشن در می آید. این کار را می توان آنقدر تکرار کرد تا رنگ مو ها به پایه ی 10 ، یعنی بلوند پلاتینه و حتی روشن تر از آن برسد.

در دکلره کردن مو ها، از طریق ترکیب اکسیدان و پودر های دکلره که معمولا سفید یا آبی رنگ هستند، حلّال بسیار قدرتمندی تولید می شود که می تواند ملانین های مو را در خود حل کند؛ با این حال این حلّال به لایه ی حفاظتی مو یعنی کوتیکول هم آسیب وارد می کند. به همین دلیل هم دکلره کردن برای مو ها زیان آور بوده و بیشتر از 2 بار در سال توصیه نمی شود.

واریاسیون چیست؟

واریاسیون ها رنگ دانه های موجود در طبیعت هستند که با غلظت بسیار بالا و به صورت پودر یا کرم تولید می شوند و امکان ساخت بی نهایت رنگ مختلف را برای ما فراهم می کنند.

واریاسیون‌ ها در رنگ‌ های مختلفی همچون قرمز، زرد، زیتونی، آبی، طلایی، نقره ای، خاكستری و بنفش موجود هستند و با ترکیب کردن آنها با رنگ مو، می توان تُن رنگ (Color Tone) را تغییر داد. مثلا با واریاسیون طلایی می توان به اکثر پایه های رنگ مو تُن طلایی داد، یا مثلا با واریاسیون نقره ای می توان زردی رنگ مو را کاهش داد.

استفاده از واریاسیون برای ساخت رنگ موی دلخواه، نیازمند تجربه و آشنایی با طیف رنگ هاست و بنابراین عمدتا آرایشگر های حرفه ای از این محصول استفاده می کنند.

راهنمای انتخاب بهترین رنگ مو برای هر فرد

انتخاب رنگ مویی که به ظاهر شما بیاید، یکی از مهم ترین مسائل در آرایش و پیرایش است که گاهی نیز مورد غفلت قرار می گیرد.

هر چند که در نهایت هر فرد باید طبق سلیقه و مراد دل خودش رنگ مویش را انتخاب کند، اما به هنگام انتخاب رنگ مو بهتر است به نکاتی همچون رنگ پوست، رنگ چشم، سن و سال، سایز اندام و همچنین خلق و خو و شخصیت فرد توجه شود.

یکی از رایج ترین روش های پیشنهاد رنگ مو، پیشنهاد بر اساس رنگ پوست فرد است. افراد بر اساس رنگ پوست به دو دسته ی گرم و سرد تقسیم می شوند. کسانی که رنگ پوستشان سبزه و تیره است در دسته ی سرد قرار می گیرند و آنهایی که پوستی سفید و روشن دارند در دسته ی گرم.

معمولا توصیه می شود که خانم های با رنگ پوست سرد بیشتر از رنگ های شرابی، مسی، شاه بلوطی، طلایی، فندقی، بادامی و آجری استفاده کنند. همچنین افرادی که رنگ پوست گرم دارند بهتر است از رنگ های بلوند خاکستری، بلوند طلایی، زیتونی، صدفی، قهوه ای مات یا بلوند دودی استفاده نمایند.

روش دیگر برای انتخاب رنگ موی مناسب، مقایسه ظاهرتان با یک سلبریتی است. در این روش شما با دیدن تصاویر سلبریتی ها با استایل های مختلف، می توانید مدل ها و رنگ های بسیار متنوعی را با یکدیگر مقایسه کنید و به ایده های جذابی برسید. این روش همچنین به شما کمک می کند تا با قوه ی تخیلتان خود را با یک رنگ موی خاص تجسم کنید و در نهایت از میان رنگ های مختلف، رنگ موی زیبایی را برای خودتان انتخاب کنید.

به عنوان مثال در تصویر زیر اما استون (Emma Stone) بازیگر آمریکایی برنده اسکار را با دو رنگ موی متفاوت مشاهده می کنید.

راهنمای استفاده از رنگ مو

رنگ کردن مو ها در خانه خیلی کار دشواری نیست، با این حال قبل از اقدام به این کار باید یک سری نکات مهم را یاد بگیرید.

در این بخش ما 10 نکته ی کاربردی راجع به استفاده از رنگ مو در منزل را به شما آموزش می دهیم که به کمک آنها می توانید به راحتی مو هایتان را به رنگ دلخواه در بیاورید.

  1. قبل از رنگ کردن مو ها از تمیز و خشک بودن آنها اطمینان حاصل کنید. اگر مو هایتان چرب بود، بهتر است ابتدا آنها را بشویید و خشک کنید و سپس به رنگ کردنشان بپردازید. همچنین بهتر است پیش از رنگ کردن مو ها آنها را با شامپو نرم کننده شست و شو دهید.
  2. اکثر رنگ مو ها برای اثر بخشی کامل به حداکثر نیم ساعت الی 40 دقیقه زمان نیاز دارند. بنابراین از قرار دادن طولانی مدت رنگ مو بر روی مو هایتان جدا خودداری کنید.
  3. سعی کنید ریشه ی مو را رنگ نکنید. مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می توانند آسیب جدی به ریشه ی مو وارد کنند. آرایشگر های حرفه ای همیشه رنگ کردن مو را از یکی دو سانتی متر بعد از ریشه آغاز می کنند.
  4. قبل از اقدام به رنگ کردن مو، ناحیه هایی همچون گوش و پیشانی را با کرم نرم کننده چرب کنید تا در صورت آلوده شدن به رنگ مو به آسانی تمیز شوند. همچنین به هنگام رنگ کردن مو از دستکش پلاستیکی و پیشبند استفاده کنید.
  5. رنگ مو و اکسیدان را در ظروف غیر فلزی مخلوط کنید.
  6. هیچ وقت چندین رنگ موی مختلف را با یکدیگر مخلوط نکنید. این کار می تواند به مو ها آسیب جدی وارد کند.
  7. اگر تار های سفید زیادی دارید، برای تاثیر گذاری بیشتر رنگ مو می توانید ابتدا 5 تا 10 دقیقه مو ها را به اکسیدان آغشته کنید و بعد از آن رنگ مو را بر روی آنها قرار دهید.
  8. بعد از اینکه زمان لازم برای رنگ شدن مو ها سپری شد، ابتدا آنها را با آب خالی و سپس با شامپو نرم کننده شست و شو دهید. بعد از آن تا 48 ساعت از شستن مو ها خودداری کنید تا رنگ مو فرصت داشته باشد که بر روی مو ثابت شود.
  9. اگر اصرار داشتید که ریشه ی مو را نیز رنگ کنید، 15 دقیقه ی پایانی را به این کار اختصاص دهید و پس از 15 دقیقه مو ها را با آب ولرم بشویید.
  10. مو ها را به کمک شانه و گیره های پلاستیکی به دسته های کوچک تقسیم کنید و هر دسته را جداگانه رنگ کنید، با این روش رنگ کردن مو ها خیلی آسان تر می شود.

بهترین مارک های رنگ مو

از آنجایی که رنگ مو یک ماده ی شیمیایی است، استاندارد های جهانی خاص و سخت گیرانه ای در رابطه با بهداشتی و بی خطر بودن آن وجود دارد. با این حال برند های محدودی در سطح جهان هستند که با رعایت این استاندارد ها، به تولید رنگ موی با کیفیت و سالم می پردازند.

در این بخش از مقاله ما بهترین مارک های رنگ مو از معتبر ترین کمپانی های جهان را به شما معرفی می کنیم و از شما درخواست داریم که حتما از برند های مرغوب استفاده کرده و هیچ وقت به خاطر قیمت، سلامتی مو های خود را به خطر نیاندازید😉

رنگ موی لورئال (L’Oréal)

برند رنگ موی لورئال متعلق به کمپانی فرانسوی لورئال است که در سال 1909 توسط یوجین شولر در پاریس تاسیس شد. این شرکت هم اکنون بزرگ ترین تولید کننده ی لوازم آرایشی در جهان است و از پیشگامان حذف مواد آسیب رسان (همچون آمونیاک) از فرمولاسیون رنگ مو محسوب می شود.

رنگ مو های برند لورئال دارای تنوع بسیار بالا و کیفیت فوق العاده ای هستند و به همین دلیل هم بسیاری از سلبریتی های معروف دنیا از محصولات این برند استفاده می کنند. محصولات لورئال اغلب به شکل کیت رنگ مو شامل خود رنگ مو، اکسیدان، سرم محافظ مو و اپلیکاتور به بازار عرضه می شوند.

رنگ موی پلت (Palette)

برند رنگ موی پَلِت یکی از برند های متعلق به کمپانی شوارتزکف (Schwarzkopf) است. این شرکت در سال 1898 در برلین توسط دانشمندی به نام هانس شوارتزکف تاسیس شد و هم اکنون از زیر مجموعه های ابر کمپانی هنکل (Henkel) محسوب می شود. این کمپانی آلمانی یکی از قدیمی ترین تولید کننده های رنگ مو در جهان است و محصولاتش به کیفیت و ماندگاری فوق العاده مشهور اند.

محصولات این برند دارای مواد مغذی گیاهی برای تقویت مو هستند و توانایی فوق العاده ای برای پوشش دادن تار های سفید مو دارند. پلت نیز همچون لورئال بسیاری از محصولاتش را به شکل کیت رنگ مو عرضه می کند که شامل خود رنگ مو، اکسیدان، سرم محافظ مو، اپلیکاتور و دستکش می باشد.

رنگ موی بس (BES)

برند رنگ موی بِس متعلق به کمپانی ایتالیایی کازمِک (Cosmec) است که در سال 1964 تاسیس شده و مقر آن در شهر میلان است.

این شرکت به دلیل دسترسی به آب های ایتالیا، فرمول های منحصر به فردی را با استفاده از گیاهان دریایی تهیه می کند که موجب درخشندگی و تقویت تا مو می شود. محصولات برند BES همچنین به ماندگاری بالا و قدرت پوشش فوق العاده مشهور هستند و کمترین میزان مواد شیمیایی مضر در آنها به کار رفته است.

رنگ موی گارنیه (Garnier)

برند رنگ موی گارنیه یکی از قدیمی ترین برند های لوازم آرایشی در جهان است که در سال 1904 توسط داروسازی فرانسوی به نام آلفرد گارنیه تاسیس شد. مجموعه لابراتوار های گارنیه ابتدا به عنوان تولید کننده ی کرم های ضد آفتاب و لوسیون های محافظت از مو شروع به کار کرد و پس از مدتی به تولید رنگ مو پرداخت.

کمپانی گارنیه در دهه 1970 میلادی به مالکیت رقیب بزرگش لورئال در آمد و هم اکنون رنگ مو های این برند از پر فروش ترین و البته گران قیمت ترین محصولات آرایشی در سراسر جهان محسوب می شوند.

در فرمولاسیون محصولات گارنیه از ترکیب گیاهان و میوه های بسیار متنوعی استفاده می شود که لطافت و درخشندگی خاصی به مو می بخشند. رنگ موی گارنیه همچنین فاقد مواد آسیب رسانی همچون آمونیاک است و در عوض مملو از ویتامین ها و اسید های آمینه طبیعی است.

رنگ موی رنه بلانش (Renee Blanche)

برند رنگ موی رنه بلانش محصول کمپانی ایتالیایی اچ زون (H.Zone) است که در سال 1970 فعالیتش را در تولید لوازم آرایشی آغاز کرد. این شرکت در میان تمامی تولید کنندگان رنگ مو در جهان، یکی از آنهایی است که سالیانه مبلغ زیادی را برای تحقیقات بهبود فرمولاسیون هزینه می کند و به همین دلیل هم توانسته محصولات ارگانیک و بسیار با کیفیت و سالمی را برای مشتریانش به ارمغان بیاورد.

محصولات رنه بلانش رنگ هایی بسیار طبیعی و زنده تولید می کنند و در فرمول آنها تقریبا اثری از مواد شیمیایی مضر پیدا نمی شود، به همین دلیل هم این مارک رنگ مو یکی از محبوب ترین مارک ها در میان سلبریتی ها و دیگر کسانی است که به طور مرتب رنگ موی خود را تغییر می دهند.