صفحه اصلی > سلامتی : همه چیز در مورد بوی بدن

همه چیز در مورد بوی بدن

همه چیز در مورد بوی بدن
به گزارش پایگاه خبری سریر ایران ، به نقل از یاهو سلامت ،برای اینکه بفهمید چه چیزی ممکن است باعث ایجاد بوی شدید بدن شما شود، ضروری است که دقیقاً بدانیم چرا در وهله اول آن را داریم. به گفته دکتر جاشوا زیچنر، متخصص پوست در شهر نیویورک، بوی بدن ناشی از باکتری‌های روی پوست است که عرق را تجزیه می‌کنند و بوی بدی ایجاد می‌کنند». این باکتری «روی همه افراد زندگی می‌کند و بخشی از میکروبیوم طبیعی پوست ما محسوب می‌شود».

با این حال، همه عرق‌ها یکسان ایجاد نمی‌شوند، زیرا همه عرق‌ها آن باکتری‌های ایجادکننده بوی بد را ندارند. دو نوع غدد عرق در بدن ما وجود دارد: اکرین و آپوکرین. عرق آبکی که مثلاً بعد از یک کلاس چرخش شدید می بینید از غدد اکرین شماست که در سراسر بدن شما یافت می شود. عرق غدد اکرین شما بو تولید نمی کند.

از طرف دیگر غدد آپوکرین در زیر بغل و ناحیه تناسلی شما و همچنین در سینه ها و جالب اینجاست که در گوش ها یافت می شوند. دکتر سوزان ماسیک، متخصص پوست در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو، به Yahoo Life می گوید: «وقتی عرق در این غدد تولید می شود، بو مربوط به خود عرق نیست، بلکه به تجزیه پروتئین های درون عرق توسط باکتری ها مربوط می شود. غدد آپوکرین پس از بلوغ شروع به تولید مواد شیمیایی می کنند که باعث ایجاد این بو می شود، به همین دلیل است که ممکن است متوجه شوید که نوجوان شما به طور ناگهانی به دئودورانت نیاز دارد.

Massick می‌گوید: برخی از افراد هستند که غدد آپوکرین بیشتری نسبت به دیگران دارند، به این معنی که متأسفانه آنها بوی بدتری دارند – یا باید سخت‌تر کار کنند تا از بوی بدن جلوگیری کنند. با این حال، اگر به تازگی متوجه این بوی بد شده اید، به احتمال زیاد شما یکی از این افراد نیستید، زیرا این یک بیماری ژنتیکی است.

تغییر سبک زندگی می تواند تاثیر زیادی بر بوی بدن داشته باشد. ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما هم Massick و هم Zeichner می گویند که بهداشت شخصی برای جلوگیری از بوی بد کلی بسیار مهم است. اگر به باشگاه رفته‌اید و سپس دوش نگرفته‌اید، خوب – پاسخ شما وجود دارد.

زیچنر می‌گوید در حالی که او حمام کردن منظم را توصیه می‌کند، اما همیشه لازم نیست هر اینچ از بدن خود را بشویید. او می گوید: «دوش کامل بدن همیشه لازم نیست. با این حال، شستن روزانه نواحی کثیف مانند صورت، زیر بغل، زیر سینه ها و اندام تناسلی مهم است. من همچنین همیشه توصیه می‌کنم بعد از تعریق شدید حمام کنید – چه در یک روز گرم یا ورزش کردن.

Massick می‌گوید شما همچنین می‌توانید «با خنک ماندن، تعریق را به حداقل برسانید، از گرمای بیش از حد اجتناب کنید و لباس‌های گشاد و راحت بپوشید که رطوبت را از بین می‌برد». دئودورانت همچنین به پوشاندن بوی زیر بغل شما کمک می کند که با ضد تعریق ها که فقط عرق را برطرف می کنند متفاوت است. Massick مارک های ضد حساسیت را توصیه می کند که پوست شما را تحریک نمی کند.

تاثیر رژیم غذایی بر بوی بدن
بیایید بگوییم که همه موارد بهداشت شخصی را مرتب کرده اید – چه چیز دیگری ممکن است باعث بوی بدن شما شود؟ رژیم غذایی می تواند عامل اصلی باشد. طبق گفته کلینیک کلیولند، عطر شخصی شما ممکن است تحت تأثیر برخی از مواد غذایی باشد، مانند:

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم و کلم پیچ.

سیر.

پیازها.

ادویه هایی مانند زیره، کاین و پاپریکا.

گوشت قرمز.

 

Massick اضافه می کند که “رژیم های حاوی پروتئین یا کتو نیز می توانند عامل بدتر شدن بوی بدن باشند.” رژیم کتو مشخص شده است که تنفس و ادرار را بویی شبیه پاک کننده لاک ناخن می دهد. این به دلیل فرآیند تبدیل اسیدهای چرب به مواد شیمیایی به نام کتون است که یکی از آنها استون است – همان ماده ای که در اکثر پاک کننده های ناخن وجود دارد.

استرس چگونه بر بوی بدن تاثیر می گذارد
اگر اخیراً متوجه بوییدن خود شده اید، مهم است که بپرسید: آیا من بیش از حد معمول تحت استرس هستم؟ زایشنر می گوید: «غدد آپوکرین معمولاً از استرس فعال می شوند. عرق استرس یک وضعیت واقعی است و در برخی موارد ممکن است بوی متفاوتی نسبت به عرق معمولی داشته باشد زیرا ترکیبات متفاوت عرق این غدد است.

شرایط پزشکی که ممکن است باعث بوی بدن شود
اگر موارد فوق را رد کرده اید، ممکن است این بو ناشی از چیزی پزشکی باشد. زایشنر می گوید که قارچ روی پوست، مانند موارد شدید پای ورزشکار، می تواند منجر به بوی بد شود.

https://eitaa.com/nursech پایگاه خبری سریر ایران

سریر ایران

پست های مرتبط

تغییرات ترالی احیا در ویرایش هشتم

https://www.aparat.com/v/aDnJO

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیابت بی مزه

دیابت بی مزه چیست و چه تفاوتی با دیابت شیرین دارد؟ در…

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیشگیری از آلزایمر

به گزارش بهداشت نیوز، هیچ راه قطعی و تضمینی برای پیشگیری از…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید