صفحه اصلی > اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و هنری : تب تجملات آرام‌شدنی نیست.

تب تجملات آرام‌شدنی نیست.

شت پرده یلدا‌های تجملاتی بلاگرها چه می‌گذرد؟!

کم‌کم قطار پائیز در ایستگاه آخر توقف می‌کند و زمستان از راه می‌رسد اما گویا پائیز برای وداع و رفتن زمان بیشتری نیاز دارد فقط یک دقیقه بیشتر! اما چشم و هم‌چشمی و نمایش‌های فضای مجازی انگار این یک دقیقه بیشتر را تبدیل کرده به اسباب زحمت خانواده‌ها نه صفا و صمیمت!

پشت پرده  یلدا‌های تجملاتی  بلاگرها چه می‌گذرد؟!

دنبال به‌به و چه‌چه دیگران نباشید!

کافی است این روزها گشتی در فضای مجازی زده باشید و آن وقت است که بلاگر های عزیز طوری این شب را برای‌تان به نمایش می‌گذارند که شما از جشن ساده و هم‌نشینی صمیمی خانوادگی‌تان خجالت خواهید کشید و بدون شک ترغیب می‌شوید در تکاپوی یک یلدای تجملاتی باشید.

زهرا گیوی در رابطه یا این نمایش‌های اینستاگرامی می‌گوید:« اصل یلدا هم‌نشینی و صمیمیت بیشتر خانواده‌هاست اما چند وقتی است سنت‌های غلط همراه با مد و تجملات با هم ترکیب شده و جایگزین فرهنگ اصیل و کهن ما شده  طوری که امروزه حتما شب یلدا باید با 70 قلم خوردنی، لباس‌های تم یلدایی عکس‌های آتلیه‌ای و میز‌های آنچنانی برگزار شود. یا تهیه خنچه‌های گران قیمت و لوکس برای عروس‌ها آن هم در شرایطی که چشم و هم‌چشمی مانع و دست‌و پاگیر جوان‌ها برای ازدواج است.
واقعیت این است که فضای مجازی مروج اصلی این تجملات است. تدارکات جشن یلدا به خودی خود بد نیست اما وقتی از حالت نرمال فراتر می‌رود. وقتی من همه این کارها را نشان می‌دهم که فقط نمود بیرونی داشته باشه و به بقیه نشان بدهم. به‌به و چه‌چه از دیگران بشنوم و دنبال لایک و فالور باشم. اما لذت و راحتی خود و خانواده‌ام را فراموش کنم آن‌وقت است که یک آسیب به شمار می‌آید.»


زیبایی عکس های شب چله به همان عکس های قدیمی است که زیر کرسی و در جمع خانواده و بزرگ ترها گرفته می شد و هنوز هم شادی و صمیمت را از پس قاب شیشه ای آنها می‌توان احساس کرد.

فضای مجازی متاسفانه در سبک زندگی ما بستر رقابتی را ایجاد کرده که به اشتباه و ناخواسته احساس می‌کنیم هرچه ظواهر و نمود زندگی‌ما در این فضا شیک‌تر و لوکس تر باشد پس ما در نظر دیگران ارزش بیشتری داریم و خوشبخت‌تر خواهیم بود. رقابتی که به جز یلدا ازدواج، فرزند دار شدن، مسافرت و حتی روزمرگی‌هایمان را هم |آغشته به چشم و هم چشمی‌کرده.
گیوی مشاور خانواده با تایید این موضوع می‌گوید:«چشم و هم چشمی  باعث می‌شود غیرمستقیم این باور برای ما و بقیه پیش بیاید که اگر یلدای ما این طور برگزار نشود. اگر برای شب یلدا لباس ست نپوشیم. آتلیه نرویم. 3 مدل کیک و 10 مدل دسر نداشته باشیم یا خانواده همسرم برای من خنچه یلدایی عروس نیاوردند حق مطلب شب یلدا ادا نشده. به من بی احترامی شده و همسرم به من کم توجه است. یعنی افراد به اشتباه ارزش خود را به این موارد وابسته می‌دانند و فکر می‌کنند هرچه‌قدر سفره یلدای من، عکس یلدایی‌ام یا هدیه‌ای که این شب می‌گیرم لوکس‌تر و لاکچری تر باشد پس ارزش من بیشتر است.»

پشت پرده  یلدا‌های تجملاتی  بلاگرها چه می‌گذرد؟! 

اما نمایش‌های اینستاگرامی و تجملاتی که به اشتراک گذاشته می‌شود جز اینکه سفره‌های ساده و جشن‌های بی شیله و پیله را از چشم خانواده‌ها می‌اندازد. شبیه باتلاقی عمل می‌کند که نه تنها ما را آرام نمی‌کند بلکه مدام و بی‌صدا ما را تا عمق می‌کشاند. درواقع تب تجملات آرام‌شدنی نیست.
زهرا گیوی در رابطه با پشت پرده  یلدا‌های تجملاتی  بلاگرها چه می‌گوید:«برخی از افراد به صورت ذاتی تاثیرپذیرهستند و مدام به دنبال تایید دیگران. یعنی تلاش می‌کنند در زندگی کارهایی را انجام بدهند و به نمایش بگذارند تا تایید، توجه و تعریف دیگران شامل حال‌شان شود. مثلا با این نیت جشن یلدا را برگزار می‌کنند و مراسم لاکچری‌شان را به نمایش می‌گذارند که ارزش و برتری‌شان را به دیگران ثابت کنند. درواقع پشت پرده این نمایش‌ها  ضعف‌های درونی است که قصد دارند به جای برطرف کردنش با ظواهر آن را پوشش بدهند. متاسفانه  هیچ وقت این افراد راضی نمی‌شوند و  چندساعت که بگذرد و ویدیو و عکس‌های یلدایی دیگران را ببینند همه آن تمجلات در چشم‌شان بی‌ارزش می‌شود و دنبال چیزی بهتر می‌گردند.»


متاسفانه تجملات تا جایی به جان این جشن کهن نفوذ کرده که از شکل  یک شب نشینی خانوادگی خارج شده و رسوماتی به آن اضافه شده که در فرهنگ یلدایی ایران نمی‌گنجد.

در لحظه زندگی کنید!

این مشاور خانواده در پایان چند توصیه یلدایی هم دارد و می‌گوید:« خودتان را پایند رسومات غلط یلدایی نکنید. به این باور برسید که این تجملات ضامن خوشبختی نیستند. هرچه قدر ساده‌تر بگیریم زندگی بهتر پیش می‌رود. چشم‌و هم چشمی فقط انرژی ما را کاهش می دهد و باعث می‌شود در لحظه از زندگی‌مان لذت نبریم و فقط درگیر این باشیم که آیا توانستم تایید دیگران را به خود بگیرم و توجه شان را جلب کنم یا نه؟!»

سریر ایران

پست های مرتبط

چرا می گوییم از شیر آب خوردیم

چرا می گوییم از شیر آب خوردیم جمعیت تهران تا زمان «آقا…

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

در جستجوی هلن ، از بروجن تا نیویورک(قسمت دهم)

در جستجوی هلن ، از بروجن تا نیویورک(قسمت دهم) تالیف : عباس…

۶ فروردین ۱۴۰۳

در جستجوی هلن ، از بروجن تا نیویورک(قسمت نهم)

در جستجوی هلن ، از بروجن تا نیویورک تالیف: عباس بحرینی بروجنی…

۲۰ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید