صفحه اصلی > سلامتی : اکثر مردم هرگز در مورد ویتامین K2 چیزی نشنیده‌اند.

اکثر مردم هرگز در مورد ویتامین K2 چیزی نشنیده‌اند.

اکثر مردم هرگز در مورد ویتامین K2 چیزی نشنیده‌اند. این ویتامین در غذاهای مدرن، معمولا کمیاب بوده و توجه اصلی را به خود جلب نکرده است. بدن انسان برای ساختن و حفظ استخوان‌ها به کلسیم نیاز دارد. هنگامی که کلسیم در بدن تجزیه می‌شود، ویتامین کا 2 با فعال کردن یک پروتئین در بدن به مواد معدنی کمک می‌کند تا به استخوان‌ها متصل شوند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف میزان مجاز ویتامین K2، تراکم استخوان را بهبود بخشیده و خطر شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد. کمبود این ویتامین منجر به خون‌ریزی‌های داخلی و عدم انعقاد خون می‌شود. ما در این مقاله به بررسی فواید، عوارض و غذاهای حاوی ویتامین کا 2 پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید. نمایش فهرست مطالب (کلیک کنید) ویتامین K2 چیست؟ ویتامین K در سال 1929 به عنوان یک ماده مغذی ضروری برای انعقاد خون (لخته شدن خون) کشف شد. این ویتامین به همراه ویتامین D3 نقش مهمی در شکل‌گیری بافت استخوانی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد. دو شکل اصلی ویتامین K عبارتند از: ویتامین K1 (فیلوکینون): در غذاهای گیاهی مانند سبزیجات برگ‌دار یافت می‌شود. ویتامین K2 (مناکینون): در غذاهای حیوانی و غذاهای تخمیری یافت می‌شود. ویتامین کا 2 را می‌توان به چندین زیرگروه مختلف تقسیم کرد که مهم‌ترین آنها MK-4 و MK-7 هستند. این ویتامین پروتئین‌هایی را فعال می‌کند که در لخته شدن خون، متابولیسم کلسیم و سلامت قلب نقش دارند. یکی از مهم‌ترین وظایف آن، تنظیم رسوب کلسیم است. به عبارت دیگر، با تقویت کلسیفیکاسیون استخوان‌ها از کلسیفای شدن رگ‌های خونی و کلیه‌ها جلوگیری می‌کنند.

 

برخی از دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که نقش ویتامین‌های K1 و K2، کاملاً متفاوت در نظر گرفته شود و بسیاری فکر می‌کنند که این دو ویتامین باید در مجموع به عنوان مواد مغذی جداگانه طبقه‌بندی شوند. مطالعات کنترل شده در افراد نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین کا ۲ به طور کلی سلامت استخوان و قلب را بهبود می‌بخشد، در حالی که ویتامین کا ۱ مزایای قابل توجهی ندارد. با این حال، قبل از ادعای درک کامل تفاوت‌‎های عملکردی بین این دو ویتامین، مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است. صحبت‌های دکتر کرمانی در مورد ویتامین K2 را از دست ندهید: منابع ویتامین K2 کدامند؟ بدن می‌تواند تا حدی ویتامین کا یک را به کا دو تبدیل کند. این مکانیسم مفید است، زیرا میزان ویتامین کا ۱ در یک رژیم غذایی معمولی ده برابر ویتامین کا ۲ است. با این حال، شواهد فعلی نشان می‌دهد که این فرآیند تبدیل ناکارآمد است. در نتیجه، لازم است ویتامین کا ۲ مورد نیاز از طریق مصرف مواد غذایی به بدن برسد. اما متاسفانه متوسط ​​دریافت این ماده مغذی مهم در رژیم غذایی مدرن بسیار کم است. ویتامین K2 عمدتاً در برخی از غذاهای حیوانی و تخمیری یافت می‌شود که مصرف کننده چندانی ندارد. منابع حیوانی غنی از این ویتامین، شامل محصولات لبنی پرچرب از گاوهای تغذیه شده با علف، زرده تخم مرغ و همچنین دل، قلوه و جگر است. ویتامین K محلول در چربی است؛ به این معنی که محصولات حیوانی کم‌چرب حاوی مقدار زیادی از آن نیستند. غذاهای حیوانی حاوی زیرگروه MK-4 هستند، در حالی ‌که غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش، ناتو و میسو (چند نوع غذای ژاپنی) بیشتر زیرگروه‌های طولانی‌تر MK-5 تا MK-14 را در بر می‌گیرند. حتما بخوانید: انواع ویتامین K + میزان مصرف و خواص آن فواید ویتامین K2 کدام است؟

فواید ویتامین کا ۲ شامل موارد زیر می‌شود: پیشگیری از بیماری قلبی تجمع کلسیم در شریان‌های اطراف قلب، یک عامل خطر بزرگ برای بیماری‌های قلبی است. بنابراین، هر چیزی که بتواند این تجمع کلسیم را کاهش دهد، ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند. اعتقاد بر این است که ویتامین K2 با جلوگیری از رسوب کلسیم در شریان‌ها بر این موضوع اثرگذار است. در یک مطالعه 7 تا 10 ساله، افرادی که بیشترین مصرف ویتامین کا دو را داشتند، 52 درصد کمتر در معرض کلسیفیکاسیون شریان قرار گرفتند و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی نیز در آن‌ها 57 درصد کمتر بود. مطالعه دیگری نیز نشان داد به ازای هر 10 میکروگرم کا 2 که در روز مصرف می‌شود، خطر بیماری قلبی تا 9 درصد کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، ویتامین K1 در هیچ یک از این مطالعات تأثیری نداشت. بهبود سلامت استخوان پوکی استخوان که با عنوان “استخوان‌های متخلخل” نیز یاد می‌شود، یک مشکل رایج در جهان بوده و به ویژه در میان زنان مسن شایع است و خطر شکستگی استخوان را به شدت افزایش می‌دهد. همان‌طور که در بالا ذکر شد، ویتامین کا 2 نقش اصلی را در متابولیسم کلسیم ایفا می‌کند. این ویتامین اتصال کلسیم دو پروتئین – پروتئین ماتریکس GLA و استئوکلسین – را فعال نموده و به ساخت و حفظ استخوان‌ها کمک می‌کند. یک مطالعه 3 ساله روی 244 زن یائسه نشان داد زن‌هایی که مکمل‌های ویتامین K2 مصرف می‌کردند، کاهش بسیار آهسته‌تری در تراکم استخوان مرتبط با سن داشتند. مطالعات طولانی مدت در زنان ژاپنی نیز گزارش داده‌اند که ویتامین کا 2 شکستگی‌های ستون فقرات را تا 60 درصد، شکستگی‌های لگن را تا 77 درصد و سایر شکستگی‌های غیرستون فقرات را نیز تا 81 درصد کاهش می‌دهد. ویتامین K2 نقش اصلی را در متابولیسم کلسیم ایفا می‌کند. سلامت دندان محققان بر این باورند که ویتامین کا دو ممکن است بر سلامت دندان‌ها نیز تأثیر داشته باشد. با این حال، هیچ مطالعه انسانی این حدسیات را مستقیماً آزمایش نکرده است.

اما بر اساس مطالعات حیوانی و نقش ویتامین K2 در متابولیسم استخوان، منطقی است که فرض شود این ماده مغذی بر سلامت دندان‌ها نیز تأثیرگذار است. یکی از اصلی‌ترین پروتئین‌های تنظیم کننده در سلامت دندان، استئوکلسین است که در ویتامین کا ۲ وجود دارد. این پروتئین رشد عاج جدید که بافت کلسیفیه شده زیر مینای دندان است را تحریک می‌کند. مبارزه با سرطان سرطان یکی از علل شایع مرگ و میر در کشورهای جهان است. بنابراین، یافتن راهبردهای پیشگیری موثر برای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. دو مطالعه بالینی نشان می‌دهد که ویتامین کا دو باعث کاهش عود سرطان کبد شده است. علاوه بر این، یک مطالعه مشاهده‌ای روی 11000 مرد نشان داد که مصرف بالای ویتامین K2 با 63 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات مرتبط است، در حالی که ویتامین K1 هیچ تأثیری ندارد.

پایگاه خبری سریر ایران

https://eitaa.com/nursech

 

سریر ایران

پست های مرتبط

پیشگیری از آلزایمر

به گزارش بهداشت نیوز، هیچ راه قطعی و تضمینی برای پیشگیری از…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟ شما به عنوان فردی که…

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

عمرا ، اگه این همه خواص سماق را شنیده باشید!

قرن‌هاست که مردم ایران سماق را می‌شناسند و در درمان بیماری‌های خود…

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید