صفحه اصلی > اقتصادی و اجتماعی و سیاسی : میزان مشارکت، رابطه مستقیم با اعتماد سیاسی و امید به آینده دارد.!!

میزان مشارکت، رابطه مستقیم با اعتماد سیاسی و امید به آینده دارد.!!

آفتاب‌‌نیوز :

علی ربیعی نوشت: اخیرا دو سنجش از سوی مرکزی وابسته به جهاد دانشگاهی (ایسپا) منتشر شده است. این سنجش‌ها در همین اندازه منتشر شده، حاوی نکات و پیام‌هایی درخور توجه است:

۱- براساس این سنجش، فضای انتخاباتی وجود نداشته و اساسا موضوع انتخابات در صدر توجه مردم قرار ندارد. در این گزارش آمده: «۲۷.۹ درصد مردم اظهار کرده‌اند قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند. ۷.۴ درصد به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند. ۲۱.۹ درصد هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند. ۳۶ درصد هم گفته‌اند به هیچ‌وجه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند. ۶.۸ درصد نیز اظهار داشته‌اند که احتمال کمی دارد در این انتخابات شرکت کنند.» با جمع کردن افراد مشارکت کننده قطعی با نیمی از مشارکت‌کنندگان با احتمال زیاد شرکت، به عددی حدود ۳۲ درصد می‌رسیم که رقم دقیق‌تری است. براساس تجارب قبلی، میزان مشارکت‌کنندگان در شهر تهران و به تبع آن شهر‌های بزرگ، مقداری کمتر از ۵۰ درصد کل کشور خواهد بود. همچنین این رقم بین جوانان شهری به مراتب کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود.

این میزان مشارکت، رابطه مستقیم با اعتماد سیاسی و امید به آینده دارد. بنا بر تئوری «انتظار» افراد وقتی احتمال موفقیت در نیل به هدف و دریافت پاداش مناسب از کنش خود را داشته باشند، دارای انگیزه و امید بوده و کنشی مطلوب انجام خواهند داد. بنا بر همین آمار منتشره، نزدیک به ۶۸درصد مردم تاکنون چنین دریافتی را ندارند. با توجه به شواهد من از برخی نظرسنجی‌های دیگر، به نظر می‌رسد برخلاف رفتار رای‌دهندگان در انتخابات‌های گذشته که هر چه به فضا و زمان انتخابات نزدیک می‌شدیم، انگیزه رای دادن فزونی می‌یافت، این بار شاهد چنین روندی نخواهیم بود. به تازگی شنیده‌ام برخی از افراد، تعداد مشارکت‌کنندگان را با مقایسه با دیگر کشورها، کم‌اهمیت تلقی می‌نمایند.

سریر ایران

پست های مرتبط

وعده صادق!

خودت شوراندی آخر خشم فرزندان رستم را همان شب که شکستی حرمت…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبران اردن انتقادهای شدیدی از جنگ در غزه مطرح کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایسنا، «پاتریک وینتور»، دبیر دیپلماتیک روزنامه گاردین انگلیس…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

چرا می گوییم از شیر آب خوردیم

چرا می گوییم از شیر آب خوردیم جمعیت تهران تا زمان «آقا…

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید