صفحه اصلی > تلنگر و سلامتی : دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیازمند احیای مجدد است.

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیازمند احیای مجدد است.

عباس بحرینی بروجنی صاحب امتیاز ومدیر مسئول پایگاه خبری سریر ایران

 

درپی آئین معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در روز 14 آذرماه 1402، دکتر رحیمی معاون توسعه مدیریت ومنابع وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی بعد از سخنرانی ریاست اسبق دانشگاه نکات بسیار خوب وآموزنده ای را با بیان شیوا بیان نمودند.یکی از موارد بیانات ایشان اشاره به خدمت ماندگار وارزشمند بود.وی بیان داشت کاری ارزشمند وماندگار است که برای خدا باشد.این موضوع بهانه ای شد تا به  برخی از نکات یادآوری شویم.

همانگونه که مستحضر هستید در حدیثی آمده است «الاعمال بالنیّات» یعنی اعمال و افعال ما به وسیله نیت‌های ما ارزش پیدا می‌کنند. اگر نیت افعال ما انجام عمل صالح برای خدا باشد، کالبد بی جان اعمال ما روح پیدا می‌کند. امام صادق (ع) نیزخطاب به عمرو بن سعید می فرماید، تو را به تقوای الهی و پارسایی و کوشش سفارش می کنم و بدان که کوششی که در آن پارسایی نباشد، سودی نمی دهد.

مورد دومی که  معاون توسعه مدیریت ومنابع وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی به آن اشاره نمودند تفاوت کار تیمی وباندی در دانشگاه بود .ایشان بیان داشتند که کار تیمی با کار

باندی متفاوت است .وی همچنین یادآور شدند زمان مدیریت به سرعت تمام میگذرد وفرصت اقدام زود به به پایان میرسد .در این خصوص نیز به چند نکته اشاره می شود.

باندبازی یعنی اینکه افرادی  که خارج از دایره فکری باند باشند، کاملا حذف شده و همچنین با لابی‌گری، مانع ورود افراد خارج از باند به فعالیت ها ، مدیریت ها و… می‌شوند. اینگونه دسته بندی ها موجب دور شدن از حقیقت گرایی و نزدیک شدن به منفعت گرایی جمعی ، حذف افراد با تجربه وتوانمند وبا انگیزه از سیستم شده ، وانگیزه کاری ونشاط سازمانی را از دیگر کارکنان نیز سلب می کنند.

تفکر این افراد ” یا با ما ، یا برعلیه ما” ست .واگر فردی در اندیشه آنان بر “علیه آنان ” است به هرقیمتی باید حذف شود. اگر مدیری توان تیم‌ سازی نداشته باشد، عملش فایده‌ای ندارد. به نظر می آید مشکل تیم‌ سازی در دانشگاه وجود داشته  و این را باید از باند سازی وباند بازی تفکیک کرد. تیم هدفِ مشترک دارد وآن هدف، اعتلای سازمان وترجیح منافع واهداف سازمانی بر اهداف شخصی وگروهی است  اما باند، به دنبال منافع مشترک برای اعضای خود است ونه منفعت سازمان ونکته ای که این مقام محترم وزارتی به آن اشاره نمودند جای تامل دارد.!

در یک گروه کاری، اهداف نقش عمده تری دارند که آن نقش در راستای ارتقای سازمان است ، در صورتی که در یک باند، روابط نقش بیشتری ایفا می کنند و اهداف و استراتژی های تیم به اقتضای شرایط محیطی پدیدار می شوند.در تشکیل باند افرادی که نظر مخالف ویا انتقادی دارند حذف واز گردونه فعالیت کاری آنها را خارج می نمایند.

عباس بحرینی بروجنی صاحب امتیاز ومدیر مسئول پایگاه خبری سریر ایران

متاسفانه برخی از مدیران به کار تیمی اعتقادی نداشته وآن را ضعف مدیریت خود می دانند.

از سال‌ها پیش مدیران، دریافتند که همیشه چند ذهن، بهتر از یک ذهن، آنها را در رسیدن به اهداف کاری یاری خواهد کرد. ازاین‌رو شروع به ایجاد گروه‌های مختلف در پیشه‌های خود کردند تا همکاران بتوانند ایده‌های خود را در مورد سوژه‌های گروه به‌اشتراک بگذارند. از سوی دیگر تیم‌ها را تشکیل دادند، برای مقابله با هدف یا پروژه‌ای خاص و معمولا کوتاه‌ مدت تا بتوانند از تخصص جمعی افراد مختلف بهره ببرند. به‌همین‌ خاطر داشتن توانایی انجام «کار تیمی» و «کار گروهی» از نیازهای اساسی در محیط کار به حساب می‌آید.

بهرحال در حال حاضر ، به نظر می رسد که انگیزه کاری ونشاط سازمانی در قسمت های مختلف دانشگاه، به کمترین میزان خود رسیده ، ودر این بین به عواملی همچون میزان پرداخت مطالبات کارکنان ، وجود برخی تبعیض های کاری ، وبی عدالتی ها، عدم وجود منابع لازم ، استرس های روحی روانی ناشی از شرایط کاری وبرخورد برخی مدیران وهتک حرمت ها، عدم تکریم کارکنان وتوجه به جایگاه حرفه ای وشغلی آنان، وجود برخی از موانع برای پیشرفت وتوسعه شغلی ، دیده نشدن خدمات کارکنان وتلاش های آنان برای ارتقای سازمان،نداشتن حس وحدت و وجود دوگانگی در سیستم،حجم کاری غیر واقع گرایانه برخی مشاغل در دانشگاه،بی احترامی وبی ارزش دانستن نیروی کار، مدیریت ضعیف برخی از واحد ها و..می توان اشاره نمود.

اگرچه دلایل بی انگیزگی کارکنان در دانشگاه می‌تواند بسیار گسترده باشد، اما به طور کلی اگر نیاز‌های افراد مانند نیاز به نتیجه دادن تلاش‌ها، نیاز به ارتباط صحیح ، و سایر نیازهای اصلی برطرف نشوند افراد دیگر میلی به ادامه راه ندارند و نسبت به اتفاقات و مسئولیت‌های خویش بی‌تفاوت می‌شوند. بنابراین برای هر سازمانی لازم است تا با شناخت نیازهای کارکنان خود و تلاش برای اهمیت دادن به آن‌ها از بی انگیزگی کارمندان خود جلوگیری کند.

مدیران موفق، اصول روابط سازمانی موثر را می‌دانند. در مقابل مدیرانی که برای تقویت مهارت‌های ارتباطی و مدیریتی خود اقدامی نمی‌کنند و مدیریت را مهارتی سهل و غریزی در نظر می‌گیرند، جهت‌دهنده تعاملات کل افراد سازمان به سمت مخرب و نامطلوبی خواهند بود.

گرچه به این نکته باید یادآور شد که هم اکنون نیز مدیران با تجربه، متخصص ومتعهد ودلسوز وبا انگیزه چه در راس کار وچه در خارج از این حیطه در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد وجود دارند که نیاز است از آنها حمایت ویا فرصت اقدام وتعالی  به آنان داده شود.

امیدواریم همانگونه که سرپرست جدید دانشگاه نیز در آئین معارفه خود، به موضوع انگیزه کاری ونشاط سازمانی کارکنان وپیگیری پرداخت مطالبات آنان اشاره نمود با احیای مجدد دانشگاه ، شاهد تلاش کارکنان در ارتقای اهداف سازمان وخدمت رسانی شایسته ومطلوب به مراجعین ، ورضایت مندی کارکنان باشیم .انشالله

عباس بحرینی بروجنی-صاحب امتیاز ومدیر مسئول پایگاه خبری سریر ایران-خبرنگار

https://eitaa.com/nursech

پایگاه خبری سریر ایران

Sarireiran.ir

sarireiran@gmail.com

سریر ایران

پست های مرتبط

وعده صادق!

خودت شوراندی آخر خشم فرزندان رستم را همان شب که شکستی حرمت…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

پیشگیری از آلزایمر

به گزارش بهداشت نیوز، هیچ راه قطعی و تضمینی برای پیشگیری از…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟ شما به عنوان فردی که…

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید