صفحه اصلی > اقتصادی و اجتماعی و تلنگر و سلامتی : گلایه از زیر میزی !!

گلایه از زیر میزی !!

رئیس کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛

تعیین تعرفه‌های واقعی راهی برای ماندگاری متخصصان

 حدود ۴ دقیقه و ۴۶ ثانیه

به گزارش ایران آنلاین، رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اعلام اینکه تعرفه پزشکی باید هرچه سریع‌تر به نرخ واقعی تعیین شود، بر لزوم تفکیک تعرفه‌های پزشکی تأکید کرد و گفت: جزء فنی (تجهیزات، هتلینگ و خدمات) تعرفه‌ها سال‌ها مطابق با تورم و حتی بیشتر از آن رشد داشته این درحالی است که رشد جزء حرفه‌ای (حق الزحمه پزشک) تعرفه‌ها طی پنج سال حدود 8 درصد بوده و از تورم بسیار عقب است. در مجموع جزء حرفه‌ای زیر سایه جزء فنی قربانی شده است.
دکتر محمد رئیس‌زاده، در نشست خبری، در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» در خصوص راهکارهای سازمان برای ایجاد انگیزه در پزشکان متخصص برای ماندگاری در شهرستان‌ها و مناطق محروم، افزود: یکی از کارهایی که می‌توان برای همه پزشکان فارغ از حضورشان در پایتخت یا شهرستان انجام داد جدا کردن تعرفه‌های حرفه‌ای از فنی است. باید جزء حرفه‌ای (دستمزد) از جزء فنی (خدمات، هتلینگ، ابزار و غذا) تعرفه‌ها جدا شود.
وی با اشاره به اینکه پزشکی که در تهران مطب دارد هزینه بالایی پرداخت می‌کند، اظهار داشت: اینکه تأکید ما بر تفکیک جزء فنی از جزء حرفه‌ای است دقیقاً به همین دلیل است. تعرفه پزشکان در شهرستان‌ها و پایتخت تفاوت ندارد اما اجاره بهای متفاوتی را برای مطب پرداخت می‌کنند که این امر باید در جزء فنی دیده شود. باید به پزشکانی که در تهران و شهرهای بزرگ هستند جزء فنی بیشتری تعلق گیرد. آنچه که حق‌الزحمه پزشکان ماست جزء حرفه‌ای است و باید برای همکاران ما در شهرستان‌ها جزء حرفه‌ای بیشتری در نظر بگیرند تا انگیزه‌ای باشد برای حضور و ماندگاری در شهرستان‌ها و مناطق محروم.
افزایش 12 درصدی پزشکان نسبت به اوایل انقلاب
رئیس کل سازمان نظام پزشکی، ضمن اشاره به پیشرفت‌های کم نظیر حوزه بهداشت و درمان کشور طی 40 سال گذشته، درخصوص واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی گفت: هنوز بحثی درباره تعیین تعرفه‌های پزشکی و لحاظ قیمت تمام شده در شورای عالی بیمه مطرح نشده و این بی‌تفاوتی نسبت به این امر مهم جای تعجب دارد.
دکتر رئیس‌زاده با اشاره به فداکاری‌های کادر درمان در دوران کرونا و تقدیم 200 شهید مدافع سلامت به مردم افزود: در سایه ورود اظهارنظرهای غیرتخصصی و هجمه‌های غیرواقعی، مشکلاتی برای جامعه پزشکی به‌وجود آمد که سبب عقبگرد در برخی رشته‌ها خواهد شد. در بحث تربیت نیرو، در کشور اقدامات کم نظیری انجام شده است به طوری که در سال 1362 و اوایل انقلاب حدود 13 هزار پزشک در کشور فعال بودند، این در حالی است که در سال‌جاری تعداد پزشکان کشور به 165 هزار نفر رسیده و این امر نشان دهنده افزایش 12 درصدی تعداد پزشکان نسبت به اوایل انقلاب است.
وی در خصوص افزایش تعداد متخصصان خانم در کشور گفت: در سال 62 حدود 712 متخصص خانم در کشور حضور داشتند این در حالی است که اکنون بالغ بر 21 هزار متخصص خانم در کشور حضور دارند که این با توجه به نیاز کشور و موضوعات مرتبط با آداب و فرهنگ کشور بسیار مناسب است.
رئیس‌زاده افزود: همچنین در حوزه فوق تخصص‌ها سه نفر فوق تخصص خانم در سال 62 در کشور حضور داشتند که این آمار اکنون بالغ بر 1600 نفر است؛ یعنی این آمار 500 برابر شده است. با رشد ۲.۵ برابری جمعیت کشور، کف افزایش در حوزه پزشکی حدود 10 برابر بوده است.
وی با اشاره به نگرانی‌ها درخصوص تصمیمات نادرست در حوزه پزشکی تصریح کرد: سلامت و نشاط جامعه پزشکی ضامن سلامت مردم است، باید حرمت آنها نگه داشته شود و اگر انتقاداتی وجود دارد با گوش جان پیگیر آن هستیم ولی نباید کل خانواده پزشکی را بابت خطای یک یا چند نفر تخریب کنیم.

مقصر زیرمیزی، پزشک نیست تعرفه‌گذار است!
رئیس‌زاده گفت: اگر کسی از زیرمیزی گلایه می‌کند، باید بداند که مقصر اصلی این پدیده جامعه پزشکی نیست، بلکه آن کسی است که به صورت دستوری تعرفه را پایین نگه داشته است و بیمه‌ها نیز جزء حرفه‌ای را پایین نگه داشته‌اند. تحت همین سیاستگذاری‌های نادرست اکنون ویزیت پزشک عمومی در بیمارستان دولتی 18 هزار تومان است و البته با تأخیر هفت الی هشت ماهه پرداخت می‌شود و سقف ویزیت متخصص در بیمارستان دولتی 40 هزار تومان است. از طرف دیگر علی‌الحساب 10 درصد از همین تعرفه‌های غیرواقعی به عنوان مالیات کسر می‌شود. یعنی 30 هزار تومان ویزیت پزشک عمومی تعیین می‌شود، از این مبلغ 30 درصد به نفع بیمارستان زده می‌شود. 10 درصد مالیات علی‌الحساب به صورت آنی کم می‌شود و آن 18 هزار تومان باقیمانده هم با کسورات پرداخت می‌شود.
وی با بیان اینکه پایین نگه داشتن تعرفه‌های پزشکی به معنای افزایش غیرمتعارف از جیب مردم است، تأکید کرد: تعرفه‌های پزشکی باید واقعی دیده شود و از طرف دیگر بیمه‌ها وظیفه خود را در پوشش تعرفه‌ها انجام دهند.
دکتر رئیس زاد با اشاره به موضوع مالیات پزشکان گفت: این جمله را به نقل از مدیرکل دفتر امور مالیات می‌گویم که ایشان اعلام کرده‌اند «پزشکان بیشترین میزان پرداخت مالیات را نسبت به شغل‌های دیگر داشتند.» چرا که شکل کار ما مشخص و شفاف است اما این نقد را داریم که چرا نباید جامعه پزشکی مانند هر قشر دیگری در پایان سال مالیاتش را محاسبه و پرداخت کند.

مهاجرت شغلی پزشکان به حوزه زیبایی


رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سؤالی درباره مهاجرت شغلی پزشکان، گفت: بیش از مهاجرت جغرافیایی در جامعه پزشکی شاهد مهاجرت شغلی هستیم که این امر از پیامدهای تعرفه‌های غیرواقعی و نابسامانی‌های آن است به خاطر همین تعرفه‌های غیرواقعی مطب‌های بسیاری تعطیل شده است و پزشکان به سمت حوزه زیبایی سوق پیدا کرده‌اند و ما با سونامی در این زمینه مواجهیم؛ تخصص‌های مختلف در حال ورود به حوزه زیبایی هستند، چراکه تقاضا در این زمینه زیاد و بیمارگونه است.
وی با اشاره به اینکه تقاضای اعمال زیبایی در ایران نسبت به دنیا چند برابر است، گفت: اکنون در حوزه زیبایی، موضوع فقط ورود پزشکان غیرمتخصص نیست، بلکه ورود غیر پزشکانی است که حجم زیادی از اعمال زیبایی را انجام می‌دهند. متأسفانه این امر روبه افزایش است و البته که مجازات‌ها نیز در این زمینه بازدارنده نیست

سریر ایران

پست های مرتبط

وعده صادق!

خودت شوراندی آخر خشم فرزندان رستم را همان شب که شکستی حرمت…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

پیشگیری از آلزایمر

به گزارش بهداشت نیوز، هیچ راه قطعی و تضمینی برای پیشگیری از…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟ شما به عنوان فردی که…

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید