صفحه اصلی > اقتصادی و اجتماعی و تلنگر و سلامتی و فرهنگی و هنری و مسافرت : خاك غربت بر موزه سلامت استان

خاك غربت بر موزه سلامت استان

 

خاك غربت بر موزه سلامت استان

به گزارش پايگاه خبري سرير ايران موزه ونمايشگاه دائمي سلامت استان در سال 95 و96 با پيشنهاد وپيگيري هاي عباس بحريني بروجني مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد وبا حمايت هاي هيات رئيسه دانشگاه ودكتر هاشم زاده ، رئيس دانشگاه در آن زمان راه اندازي وتاسيس شد . در آن زمان حمايت هاي اداره كل ميراث وگردشگري استان وشهرستان بروجن ومهندس كرمي رئيس شبكه بهداشت ودرمان بروجن وهمكاران وي در اين شبكه اين پروژه را سرعت بخشيد وموزه سلامت استان در هفته سلامت سال 1396 در ساختمان قديمي شبكه بهداشت ودرمان بروجن ، افتتاح شد.

 

ساختمان مريض خانه قديم بروجن به جاي مانده از زمان قاجار ميباشد كه در زميني به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع و زير بنايي بالغ بر ۶۰۰ مترمربع احداث شده كه با توجه به تاريخ هك شده در سنگ پي ساختمان كه ۱۳۱۹ هجري قمري مصادف با ۱۲۷۹ هجري شمسي ۱۲۰ سال از عمر آن ميگذرد ومصالح ساختماني به كار رفته در ساخت اين بناي زيبا و استوار پي ريزي و فونداسيون با استفاده از سنگ و شالوده آهك، ديواره ها با آجر زبره و شن، ستون هاي چوبي و سقف آن با تيرهاي چوبي پوشانده، كف آن با سنگ هاي گرد فرش شده و پشت بام نيز از كاه گل است.كه به مرور زمان دستخوش تغييرات شده است.

 

عظمت و زيباي اين ساختمان يكي از افتخارات معماري به شمار مي آيد و طوري طراحي شده كه تابستان ها هواي بسيار خنك و مطلوبي دارد و در زمستان ها نيز با كمترين مصرف انرژي گرم و دلپذير ميشود.

در ابتدا اين ساختمان بلديه (شهرداري) شهر بود.

در ابتدا اين ساختمان بلديه (شهرداري) شهر بوده كه پس از مدت كوتاهي و به دليل نياز به بيمارستان و نبود فضايي مناسب اين كار و از آنجائي كه بيمارستان ها نيز زير نظر شهرداري ها بودند با اندك تغييراتي از جمله نصب سردرب در درب و ديوار بعضي از اتاق ها جهت استفاده راديولوژي و رنگ اميزي مخصوص جهت اتاق عمل با مشاركت مردم، خيرين و بزرگواراني مانند خانواده مرحوم جعفر قلي ايزدي تجهيزات و امكانات مورد نياز تامين و رسما” به عنوان بيمارستان فعاليت درماني در اين ساختمان آغاز مي گردد.

 به گزارش سریر ایران ، در موزه پزشكي بروجن بيش از يكصد قلم تجهيزات پزشكي به جا مانده از قديم به منظور آشنايي نسل جديد با امكانات و نحوه ارائه خدمات در قديم به نمايش گذاشته شده است.

همچنين از مشاهير، پزشكان، هنرمندان و پيشكسوتان نیز اطلاعات مختصري كه در دسترس بود جهت آگاهي بازديد كنندگان جمع آوري و به تصوير كشيده شده است.

 

برخي تجهيزات موجود در موزه تاريخچه بالاي صد سال داشته و اين نشان از به روز بودن مريض خانه و حضور پزشك و نيروهاي درماني كه توان كار با تجهيزات مورد اشاره در آن زمان را داشته باشد دارد.

ثبت موزه پزشکی استان چهارمحال وبختیاری در سایت موزه هاي پزشكي شوراي بين‌المللي موزه‌ها  International Council of Museums يا (ICOM)

معرفي توانمندي هاي پزشكي و فراهم شدن بستر جذب گردشگر به اين منطقه ، ايجاد نمايشگاه دائمي پزشكي وسلامت در استان، ونكوداشت فعالان و سفيران سلامت و آشنايي بيشتر مردم ، دانشجويان ودانش آموزان با روند پيشرفت تكنولوژي و خدمات بهداشتي از اهداف تشكيل اين موزه بود كه در نهايت با پيگيري هاي انجام شده جزء نهمين موزه سلامت در كشور ثبت شدودر سايت موزه هاي پزشكي شوراي بين‌المللي موزه‌ها  International Council of Museums يا (ICOM)، تنها سازمان تخصصي موزه‌اي و موزه‌داران در سطح جهاني نيز به ثبت رسيد . شورايي كه به ارتقاء و محافظت از ميراث‌هاي طبيعي و فرهنگي كنوني و گذشته، محسوس و نامحسوس، كشورها مي‌پردازد. اين سازمان مردم‌نهاد در سال ۱۹۴۶ پايه‌گذاري شدو تقريباً ۳۰٬۰۰۰ عضو در ۱۳۷ كشور جهان دارد.

متاسفانه از اواسط سال 98 فعاليت اين موزه تقريبا به تعطيلي كشانده شد.

متاسفانه از اواسط سال 98 فعاليت اين موزه تقريبا به تعطيلي كشانده شد.موزه اي كه به قدمت يك قرن است وبيش از صد قلم ازتجهيزات قديمي پزشكي استان تا كنون در آن جمع آوري گرديده وظرفيت گسترش وبروز رساني بالقوه وبالفعلي دارد.

 

با توجه به شرايط فرهنگي وگردشگري منطقه ، استان وشهرستان بروجن اكنون همت رياست و مسئولين دانشگاه علوم پزشكي شهركرد ، فرماندار وشهردار وشوراي اسلامي شهر بروجن وساير ومسئولان شهرستان بروجن واداره كل ميراث وگردشگري استان را مي طلبد تا اين خاك غربت را از موزه سلامت استان پاك نموده وضمن بروز رساني وگسترش آن ، شور بازديد، در اين موزه شهر دوباره جاري وساري گرددو انگیزه ای گردد برای دانش آموزان ودانشجویان .به اميد آن روزمنتظر می مانیم.

https://eitaa.com/nursech

sarireiran.ir

خاك غربت بر موزه سلامت استان

برچسب ها :

سریر ایران

پست های مرتبط

وعده صادق!

خودت شوراندی آخر خشم فرزندان رستم را همان شب که شکستی حرمت…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

پیشگیری از آلزایمر

به گزارش بهداشت نیوز، هیچ راه قطعی و تضمینی برای پیشگیری از…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟ شما به عنوان فردی که…

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید