صفحه اصلی > سلامتی : اهمیت شگفت انگیز بزاق

اهمیت شگفت انگیز بزاق

اهمیت شگفت انگیز بزاق

تصویر پسری که لب هایش را در حال خوردن تکه ای پیتزا می لیسد.
آیا غذای مورد علاقه ای دارید که دهانتان را آب کند؟ مایعی که دهان شما را پر می کند بزاق نامیده می شود. این مایع قابل توجه به هضم غذا و سالم ماندن کمک می کند.

به گزارش پایگاه خبری سریر ایران بزاق نقش های مهم زیادی دارد. بزاق به مرطوب شدن غذا کمک می کند که بر طعم آن تأثیر می گذارد و بلع آن را آسان می کند. حاوی پروتئین هایی است که به تجزیه غذا و شروع فرآیند هضم کمک می کند. بزاق همچنین حاوی مواد معدنی است که می تواند دندان ها را تقویت کرده و از پوسیدگی جلوگیری کند. و حاوی آنتی‌بادی‌هایی است، مولکول‌هایی که میکروب‌ها را مسدود می‌کنند و به تمیزی و سلامت دهان شما کمک می‌کنند.

بزاق همچنین می تواند سرنخ هایی برای سلامتی شما بدهد. آزمایش بزاق می تواند به سرعت برخی از عفونت ها مانند HIV یا COVID-19 را تشخیص دهد، بدون نیاز به سوزن برای خون گیری برای آزمایش.

بزاق توسط چندین غده بزاقی در دهان ساخته می شود. بیشتر از آب (حدود 99٪) تشکیل شده است. همچنین حاوی بیش از 1000 نوع مختلف پروتئین و مولکول های دیگر است.

ما اغلب به بزاق فکر نمی کنیم، اما همیشه بخشی از زندگی ماست. دکتر بلیک وارنر، دندانپزشک و محقق در NIH می گوید وقتی سالم هستیم، همیشه در حال تولید بزاق هستیم. بزاق حتی در توانایی ما برای برقراری ارتباط نقش دارد. وقتی صحبت می‌کنیم، لب‌ها، زبان و دندان‌های ما به گونه‌ای حرکت می‌کنند که به رطوبت در دهان بستگی دارد.»

ممکن است بزاق دهان را بدیهی بدانیم. اما اگر بزاق شما خیلی کم یا حتی زیاد باشد، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

اگر احساس می کنید بزاق کافی ندارید، این وضعیتی است که به آن خشکی دهان می گویند. پزشکان آن را خشکی دهان می نامند. این می تواند ناشی از کاهش میزان تولید بزاق باشد یا به دلیل تغییر در آرایش بزاق شما که باعث ایجاد حس متفاوت در آن می شود.

وارنر می‌گوید: «خشکی دهان می‌تواند به سادگی آزاردهنده باشد و در صورت کم‌آبی، استرس یا مصرف برخی داروها برای مدت کوتاهی ایجاد شود. اما اگر ادامه پیدا کند، می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی و سلامت کلی شما داشته باشد. این می تواند بلع را دشوار کند و توانایی شما را برای چشیدن و لذت بردن از غذا کاهش دهد. خشکی دهان همچنین می تواند جویدن و صحبت کردن را سخت کند. و می تواند خطر پوسیدگی دندان و عفونت دهان را افزایش دهد.

خشکی دهان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بسیاری از داروها دارای عوارض جانبی هستند که می توانند جریان بزاق را کاهش دهند. برخی از درمان های سرطان می تواند به غدد بزاقی آسیب برساند. برخی از شرایط پزشکی نیز می توانند باعث خشکی دهان شوند. اینها شامل دیابت، ایدز، و اختلالی به نام بیماری شوگرن است.

بیماری شوگرن به غدد سازنده بزاق و اشک آسیب می رساند. که منجر به خشکی دهان و خشکی چشم می شود. تشخیص آن می تواند سخت باشد زیرا علائم آن متفاوت است و شبیه به سایر شرایط است. وارنر و سایر دانشمندان NIH به دنبال راه های بهتری برای تشخیص، درمان و پیشگیری از این اختلال بوده اند.

بر خلاف خشکی دهان، برخی افراد احساس می کنند که بزاق بیش از حد دارند. وقتی آنقدر بزاق دارید که به بیرون از دهان شما جاری می شود، به آن آب دهان می گویند. برای بزرگسالان طبیعی است که هنگام خواب آب دهانشان بیاید. نوزادان و کودکان نوپا اغلب آب دهان هم می ریزند. اما گاهی اوقات ترشح آب دهان می تواند نشانه برخی از عفونت ها یا اختلالات سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون یا سکته باشد. بسته به علت، درمان های آب دهان می تواند متفاوت باشد.

اگر نگرانی های مربوط به بزاق و دهان خود دارید، مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.  بنابراین برخی از افراد ممکن است در صحبت با پزشک یا دندانپزشک در مورد مشکلات بزاقی که دارند تردید کنند. اما علائم بزاق می تواند نشانه های اولیه بیماری باشد، بنابراین ارزش آن را دارد که مطرح شود. مهم است که مراقب بزاق و سلامت دهان خود باشید.»

https://eitaa.com/nursech پایگاه خبری سریر ایران

سریر ایران

پست های مرتبط

پیشگیری از آلزایمر

به گزارش بهداشت نیوز، هیچ راه قطعی و تضمینی برای پیشگیری از…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟ شما به عنوان فردی که…

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

عمرا ، اگه این همه خواص سماق را شنیده باشید!

قرن‌هاست که مردم ایران سماق را می‌شناسند و در درمان بیماری‌های خود…

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید