صفحه اصلی > اقتصادی و اجتماعی و سیاسی : آقایان نماینده این همه دستپاچگی وشتاب زدگی برای چیست؟!

آقایان نماینده این همه دستپاچگی وشتاب زدگی برای چیست؟!

آقایان نماینده این همه دستپاچگی وشتاب زدگی برای چیست؟!

شورای نگهبان برای دومین بار مصوبه مجلس درباره حجاب را رد کرد. مصوبه‌ای که بدون مطرح شدن در صحن علنی مجلس تنظیم و تصویب شد و حتی نمایندگان به اجرای آزمایشی ۳ ساله آن هم رأی داده‌اند.
شورای نگهبان آبان ماه به لایحه حجاب و عفاف مجلس ۱۴۲ ایراد وارد کرد. این ایرادات شامل ۱۱۶ ایراد شکلی و ویرایشی، ۷۸ ابهام، ۲۳ مغایرت با قانون اساسی، ۱۰ مغایرت با شرع و پنج مغایرت با سیاست‌های کلی نظام بود که آن را به مجلس برگرداند.
یکی از علل حجم گسترده ایرادات مصوبه مجلس،«هول»بودن وعجله داشتن نمایندگان مجلس برای تصویب این لایحه بود. سرنوشت لایحه حجاب خیلی جالب است، ابتدا با ۹ ماده از سوی قوه قضاییه به دولت داده شد و دولت نیز تعداد مواد آن را به ۱۵ رساند. پس از آن، لایحه مجلس فرستاده شد اما به جای اینکه در صحن علنی بررسی شود با توسل به اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون ویژه مجلس رفت و بدون شفافیت، تدوین و تصویب و تعداد مواد آن به ۷۰ رسید.
بررسی این لایحه در کمیسیون ویژه نیز باعث شد تا در نهایت در جلسه رای‌گیری اجرای آزمایشی در صحن مجلس ۷۵ نفر از نمایندگان حاضر نباشند. غیبت ۷۵ نفر از مجلسی که ۲۹۰ عضو دارد موضوعی است که نشان می‌دهد حتی در شرایطی یکدستی نیز همچنان اجماعی در میان اصول‌گرایان نیست. چرا که به جز ۷۵ غایب، ۳۴ نفر هم به لایحه حجاب رای منفی دادند و فقط ۱۵۲ نفر با آن موافقت کردند. البته در پیش بودن انتخابات مجلس نیز در این آرا بی‌تاثیر نبوده است چرا که آن‌ها ضمن اینکه می‌خواهند کاری انجام دهند ولی نمی‌خواهند با واکنش‌های منفی مردم روبرو شوند و در انتخابات آینده ثمر آن را ببینند و نه می‌توانند دست از تصویب چنین لوایحی بردارند و در چنین وضعیتی دست به این اقدامات می‌زنند و همین عاملی شده برای هول بودن نمایندگان و سرسری گرفتن لایحه‌ای با چنین اهمیت که اشکالات زیادی داشته است.
البته برخی ازمخالفین و منتقدین این لایحه اینگونه عنوان می‌کنند که شورای نگهبان نمی خواهد در آستانه انتخابات لایحه‌ای را تصویب کند که احیانا باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات باشد. حال باید منتظر ماند و دید که شورای نگهبان چه زمانی لایحه حجاب و عفاف مجلس را برای اجرای آزمایشی تایید می‌کند؟ آیا این اتفاق قبل از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری می‌افتد؟ پاسخ این سوالات را باید در روزها و ماه‌های قبل از انتخابات دید.
اما نکته مهم این بحث اینجاست چرا نمایندگان مجلس در تدوین و طراحی یک قانون دقت لازم و همه جانبه را ندارند،شتابزدگی در تصویب یک قانون، فردا برای کشور و مردم تبعات دارد و عملا اجرایی شدن آن را از«حیزانتفاع» می‌اندازد و جامعه را دچار مشکل می کند.ازآقایان نماینده باید بپرسیم که این همه دستپاچگی، شتابزدگی برای چیست؟!

سریر ایران

پست های مرتبط

وعده صادق!

خودت شوراندی آخر خشم فرزندان رستم را همان شب که شکستی حرمت…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبران اردن انتقادهای شدیدی از جنگ در غزه مطرح کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایسنا، «پاتریک وینتور»، دبیر دیپلماتیک روزنامه گاردین انگلیس…

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

چرا می گوییم از شیر آب خوردیم

چرا می گوییم از شیر آب خوردیم جمعیت تهران تا زمان «آقا…

۱۲ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید