کرونا اینجا در کمین ماست!!!
کرونا اینجا در کمین ماست!!!
به گزارش پایگاه خبری سریر ایران نحوه وروش ارائه خدمت به مراجعین در مرکز تعویض پلاک استان میتواند سلامت مراجعین را در معرض خطر قرارداده ومحلی برای انتشار بیماری کرونا باشد.

کرونا اینجا در کمین ماست!!!

به گزارش پایگاه خبری سریر ایران نحوه وروش ارائه خدمت به مراجعین در مرکز تعویض پلاک استان میتواند سلامت مراجعین را در معرض خطر قرارداده ومحلی برای انتشار بیماری کرونا باشد. در حالیکه در این مرکز شلوغ درب های ساختمان بر روی مراجعین ، به دلیل بیماری کرونا بسته شده ومراجعین از پشت پنجره  و بصورتی نامناسب در شان مراجعین ، خدمات مورد نیاز را دریافت میکنند، تجمع مراجعین در پشت پنجره، عدم استفاده از ماسک توسط برخی مراجعین، وشرایط نامناسب ارائه خدمت ، وبرخورد نامناسب وسرگردانی مراجعین بر شرایط این مجموعه افزوده است. این در حالیست که درماده ۱آئین نامه طرح تکریم ارباب رجوع اطلاعات لازم در خصوص خدمات قابل ارائه به ارباب رجوع باید به نحوی که حاوی موارد زیر باشد ، مستند شده و در اختیار مراجعین قرار گیرد:

نوع خدمات قابل ارائه به ارباب رجوع/مقررات مورد عمل و مراحل انجام کار/مدت زمان انجام کار/مدارک مورد نیاز و فرم های مورد عمل/عنوان واحد ، محل استقرار ، نام متصدی انجام کار و تعیین اوقات مراجعه و نوع فناوری مورد استفاده،ضمن آنکه بر  رعایت ادب و نزاکت ، عدالت و انصاف در ارائه خدمات خوب به مردم ، همکاری و خوش برخوردی ،آمادگی برای ارائه اطلاعات و توضیحات کافی در هنگام مورد نیاز به خدمت گیرندگان و وجود تمایلات مثبت به کار ، متناسب با نوع کار و فعالیت ها تاکید گردیده ودستگاه ها ی اجرایی برای احترام به ارباب رجوع موظفند فضای مناسب اداری برای حضور ارباب رجوع اختصاص دهند و امکانات وتسهیلات لازم را برای آسایش و استقرار آنان فراهم نمایند . همچنین تمامی واحدها مکلفند نام و نام خانوادگی عوامل متصدی انجام کار ، پست سازمانی و فهرست اصلی وظایف کارکنان خود را در محل استقرار آنان به نحو مناسب و قابل رؤیت برای مراجعان نصب نمایند.واین ها مواردی است که در مرکز تعویض پلاک استان کمتر دیده میشود ورعایت شان مراجعین وراهنمایی های لازم به آنان بعضا انجام نشده واساسا فرایند ارائه خدمت نامشخص ، طولانی وموجب سرگردانی وخستگی مراجعین وکارمندان میگردد.

در نظام اداری و اجرایی رضایت مردم از خدمات دستگاههای دولتی یکی از شاخصهای اصلی سنجش کار آمدی و رشد و توسعه می باشد و مؤلفه هایی از قبیل سرعت، صحت و دقت در انجام کار مراجعان، چگونگی رفتار و برخورد با ارباب رجوع و اطلاع رسانی مناسب عواملی هستند که موجب رضایتمندی مراجعین می شوند.

این روزها در حالیکه شاهد اوج گیری دوباره بیماری کرونا در نقاط مختلف کشور هستیم، به طوری که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از این ویروس منحوس، به بالای ۲۰۰ فوتی  نیزرسید و حتی در روزهایی نیز این رکورد شکسته شد. اما، به دنبال اجباری شدن استفاده از ماسک در محیط‌های شلوغ و سر بسته، موج جدید بیماری تا حدودی کنترل شد و فروکش کرد. به طوری که آمار فوتی‌ها به عدد ۱۳۲ نیزرسید. یعنی اینکه بعد از ۱۵ تیر ۹۹ که استفاده از ماسک اجباری شد، آثار آن کم کم نمایان شده است. اما این فروکش طوفان موقتی است و اگر دوباره پروتکل‌های بهداشتی را نادیده بگیریم، اوضاع بحرانی خواهد شد.

علی رضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ارتباط با استفاده از ماسک، میگوید: میزان استفاده از ماسک در اجتماعات ۷۲ درصد و در ادارات دولتی ۸۳ درصد بوده است که اگر بتوانیم میزان استفاده از ماسک را تا ۹۵ درصد جمعیت کشور برسانیم، می‌توان انتظار فروکش موج جدید بیماری را داشت.

در حال حاضر استان چهارمحال وبختیاری،  با بحران کرونا مواجه است و همه ما موظف هستیم برای قطع زنجیره انتقال کرونا تلاش کرده و یاری رسان نیروهای بهداشت و درمان باشیم.

به همین منظور،نظارت توسط دستگاه های متولی به صورت مستمر باید انجام شود و ساعت نظارت نیز پس از شناسایی مکان های پرتراکم در زمان پیک کار باشد.

همچنین تیم های بازرسی جهت بررسی رعایت پروتکل های بهداشتی در دستگاه های اجرایی باید به تمامی مراکز ارائه دهنده خدمت در استان اعزام و وضعیت دستگاه  ها بررسی واگر دستگاهی کم کاری کند مدیریت آن باید پاسخگو  باشد.

این در حالی است که: تمام دستگاه‌های اجرایی استان موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محیط اداری هستند و تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات بهینه به مراجعان وظیفه تمام کارکنان ادارات بوده و رعایت الزام ها و پروتکل‌های بهداشتی به معنی عدم ارائه خدمات به شهروندان ویا نامناسب بودن نحوه ارائه خدمات به آنان نخواهد بود.

لذا با تمام این تفاسیر به نظر میرسد استفاده از خدمات الکترونیک ، ایجاد جایگاه مناسب انتظار برای مراجعین، وجلوگیری از ایجاد صف وتجمع، تکریم ارباب رجوع وراهنمایی مناسب وی، مشخص بودن فرایند ارائه خدمت وتوالی مناسب ارائه خدمات، وتوجه به پروتکل های بهداشتی ودسترسی مردم به مواد ضدعفونی کننده ، با توجه به تبادل اقلام اداری، کارت بانکی وکاغذ و… بین مراجعین وکارکنان از الزاماتی است که در این مرکز (مرکزتعویض پلاک استان) کمتر به آن توجه گردیده ونیاز است که مسئولان مربوطه و بهداشتی استان نظارت بیشتری بر این امر داشته باشند ، چرا که اگر نحوه ارائه خدمات به همین شکل ادامه یابد و با سرد شدن هوا قطعا این مرکز را باید به عنوان یکی از مراکز انتقال بیماری کرونا بشناسیم.

یادمان نرود کادر درمان و مدافعان سلامت، بیش از ۶ ماه است که جان خود را برای مراقبت از ما فراموش کرده‌اند و تا کنون نیز تعداد زیادی از جامعه پزشکی و پرستاری کشور، درگیر بیماری و مرگ و میر شده‌اند. در همین حال، هشدارها برای روزهای سرد سال نیز نگران کننده است و باید از همین حالا به فکر چاره بود. زیرا، همزمانی پاندمی آنفلوانزا و کرونا ویروس، می‌تواند با فاجعه انسانی همراه باشد. بنابراین، باید هشدارها را جدی بگیریم.

  • نویسنده : پایگاه خبری سریر ایران